جولیا بورستین_ من تحت تأثیر داستانهای شگفتانگیز رهبران زن برجسته قرار گرفتم و این الهام منجر به نگارش کتاب جدیدم با عنوان «زمانی که زنان رهبری میکنند» شد. این داستانها درباره ی رهبران زن فوقالعادهای است که در طول سالها به عنوان گزارشگر در شبکه CNBC و قبل از آن در مجله Fortune ملاقات و با آنها مصاحبه کردهام.
بیش از ۱۲۰ نفر از این رهبران مدیران عامل، بنیانگذاران و سرمایهگذاران خطرپذیر هستند که در دنیای کسب و کار تحت سلطه مردان استثنائی با موفقیت فعالیت می کنند. من هدفم از نوشتن این کتاب به اشتراک گذاشتن داستانهای آنها و همچنین یافتن نکات کلیدی در استراتژیهای موفقیت آنها بود.
زمانی که شروع به نوشتن کتاب کردم، دقیقاً پیش از شروع ویروس کرونا بود، فرصتی غیرمنتظره پیش آمد: قابلیت تجزیه و تحلیل رویکردها و دنبال کردن پیشرفت آنها در مقابله با دشوارترین و نامطمئنترین زمانها پس از جنگ جهانی دوم.
همچنین زمانی که مصاحبههای زوم را پشت سر هم برنامهریزی میکردم، یک مزیت خاص داشتم: تقریباً همه در خانه بودند. این موضوع نه تنها به این معناست که مردم برای گفتگو با من بیشتر در دسترس بودند، بلکه وقفه بزرگ ناشی از دستورهای ماندن در خانه و هرج و مرج در کسب و کار، همه را مجبور کرد تا عقب نشینی کنند و وضعیت را مورد بررسی قرار دهند.
بسیاری از مدیران عاملی که با آنها مصاحبه کرده بودم، در حالی که به شدت درگیر این بودند که شرکتهای خود را در شرایط بحرانی در دست بگیرند یا به خطوط کسب و کار جدید هدایت کنند، همزمان درباره سوالات بزرگتری درباره هدف خود و هدف شرکتشان نیز فکر میکردند.
هنگامی که سعی میکردند تا کارگران ناراحت و ترسیده را ترغیب (و حفظ) نمایند و به دنبال گامهای بعدی خود بودند، احساس میکردم که دارم یک کلاس پیشرفته در زمینه رهبری در بخشهای مختلف تماشا میکنم. قیمتهای سهام کاهش یافت (سپس افزایش و بعد دوباره کاهش یافت). مدیران عامل با مشکلات روزانه مبارزه میکردند؛ از کمبودهای موجودی و محدودیتهای زنجیره تأمین گرفته تا نگهداری و آموزش کارکنان.
با روز به روز، نگاه از دور به تصویر کلی، سه ویژگی برجسته در این رهبران را پیدا کردم که به نظر میآید برای هر کسی، بدون توجه به صنعت یا موقعیت، ارزشمند باشد.
۱. بهترین رهبران بیشترین وفاداری را به خودشان نشان میدهند.
اگرچه اکثر مدیران عامل مرد هستند (زنان ۸٪ از مدیران عامل شرکتهای لیست فورچون ۵۰۰ را شامل میشوند و بنیانگذاران زن تنها ۲٪ از دلارهای سرمایهگذاری ریسک پذیر را در سال گذشته جلب کردهاند)، نه تنها انواع مختلفی از مدیران عامل وجود دارد، بلکه انواع مختلفی از سبکهای رهبری موفق نیز وجود دارد.
آنچه مرا به شدت تحت تاثیر قرار داد این بود که این زنان ویژگی هایی را به کار میبرند که ممکن است به عنوان نقاط ضعف یک فرد قدرتمند شناخته شود، مانند درونگرایی، همدلی یا قدردانی. اما این زنان به خوبی چنین ویژگی هایی را به نقطه قوت خود تبدیل کرده اند.
جنیفر هولمگرن[1] را در نظر بگیرید؛ مدیر عامل شرکت LanzaTech که به عنوان یک شرکت مخترع در لیست Disruptor 50 قرار دارد و از یک میکروب برای تبدیل آلودگی به سوخت استفاده میکند. او خود را به عنوان یک درونگرای خودخوانده معرفی کرده و ترجیح میدهد بیشتر گوش دهد تا صحبت کند. به نظر میرسد این ویژگی در مذاکرات سخت با کارخانهها و خریداران سوخت، یک عیب بزرگ محسوب شود.
اما او به من توضیح داد که چگونه این عیب را به یک قدرت فوقالعاده تبدیل کرده است: او از همه ی آن گوش دادنها برای فهم دقیق آنچه طرف مذاکره اش واقعا میخواهد و از همدردی خود با موقعیت او، برای ایجاد یک توافق قابل قبول استفاده می کند طوری که هر دو طرف احساس رضایت داشته باشند.
احتمالاً هولمگرن اگر سعی میکرد خودش را به عنوان یک فروشنده اجتماعی و پرصحبت نشان دهد، موفق نمیشد. اما با فهمیدن چگونگی بهرهگیری از ویژگیهای خود و بهترین استفاده از آنها، توانست درونگرایی و همدلی خود را به یک قدرت خارقالعاده تبدیل کند.
2. فروتن باشید؛ به جای نجواهای ذهن خود، به دادهها اعتماد کنید.
از مدیران عاملی که مصاحبه کردم، بسیار در مورد شدت دردناکی تصمیمگیریهای سخت مانند قطع ارتباط با پروژههای مورد علاقه یا تعدیل نیرو برای بقای کسب و کار، شنیده بودم. رهبران بدون شک انساناند، نه ماشین؛ و آسان است که به یک برنامه وابسته شوند، به ویژه در شرایطی که زمان، پول و منابع زیادی را در آن سرمایهگذاری کردهاند.
من متوجه شدم که مدیران عامل خود را صادق نگه میدارند؛ که با تمرکز بر دادهها و تلاش برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل بیشتر قادر به اتخاذ تصمیمات سخت باشند و در نجواهای ذهن خود گیر نیافتند. کرین سیدمن-بکر[2]، مدیر عامل شرکت کلیر[3]، به من درباره تصمیم سخت خود برای قطع برقراری ارتباط با برنامه بازاریابی ۲۴ میلیون دلاری خود در سال ۲۰۲۰، در فوریه ۲۰۲۰، هفتهها قبل از اعلام یک ویروس جهانی، گفت.
همچنین، در حالی که برخی امیدوار بودند که سفرهای جهانی به طور ناگهانی متوقف نشود، دادهها به او میگفتند که باید به سرعت اقدام کند- و حق با او بود.
3. هدف خود را پیدا کنید؛ این کار به شما کمک میکند ثابت قدم باشید.
بدون شک، اداره کردن یک شرکت یا رهبری هر مسئله دیگر سخت است، چه در دوران ویروس پاندمیک و چه در شرایط عدم اطمینان اقتصادی کنونی. پس زنانی که با آنها مصاحبه کردم چگونه در مقابل تمامی چالشها، به علاوه استانداردهای دوگانه بیشتری که در جذب سرمایه به عنوان زنان داشتند، پافشاری کردند؟
پاسخ یکسان: آنها بر هدف خود تمرکز کردند، چه هدف آنها تغییری در صنعتی مانند خرده فروشی باشد چه تولید محصولات جدیدی برای بهداشت و درمان که خودشان به آن نیاز داشتند و میدانستند که دیگران نیز به آن نیاز دارند.
جولیا کالینز[4]، بنیانگذار Planet FWD، که در حال کار برای ترویج تولید محصولات غذایی با کمترین آلایندگی است. شیوانی سیرویا[5]، مدیر عامل Tala، که شرکتش وامهای کوچک در بازارهای نوظهور ارائه میدهد؛ کریستین موسلی[6]، مدیر عامل Full Harvest که در حال تلاش برای کاهش هدررفت غذا است؛ همه آنها به من گفتند هر زمان احساس ناامیدی میکردند، بر اهمیت هدف خود تمرکز میکردند تا انرژی لازم برای ادامه مسیر را پیدا کنند.
آنها تنها نیستند: طبق گزارش نظارت کارآفرینی جهانی، زنان نسبت به مردان 20٪ احتمال بیشتری دارد که شرکتهایی با هدف اجتماعی یا محیطی بسازند. چیزی که من به صورت تکراری شنیدم: با تمرکز بر پتانسیل بزرگتر یک شرکت برای کمک به بشر، کارآفرینان میتوانند در زمان مواجهه با مشکلات مختلف منابع بیشتری از الهام و عزم پیدا کنند.
علاوه بر این، شواهد فراوانی وجود دارد که داشتن یک هدف اضافی معنادار ارزشمند است و در جلب مشتریان، همچنین جلب و نگهداشت کارمندان که اکنون از همیشه بیشتر اهمیت دارد تاثیر زیادی دارد.
منبع: CNBC ترجمه: فاطمه سعادت- باشگاه زنان پیشرو
[1] Jennifer Holmgren
[2] Caryn Seidman-Becker
[3] Clear Secure
[4] Julia Collins
[5] Shivani Siroya
[6] Christine Moseley